Hoe chrysanten-minded is de Engelse markt tijdens Engelse Moederdag?

Deliflor heeft afgelopen vrijdag 28 en zaterdag 29 maart een bezoek gebracht aan Londen om een goede indruk te krijgen van de verkopen voor de Engelse Moederdag. De belangrijkste vraag tijdens dit marktonderzoek is: hoe chrysanten-minded is Engeland?
Om een goede indruk van de markt te krijgen zijn er verschillende C&C bezocht, de bloemenmarkt New Covent Garden en alle grote retailers.

De C&C hebben enorm goed verkocht dit jaar. Op donderdag en vrijdag werden de C&C nog opnieuw bevoorraad, omdat er te weinig bloemen waren. De groothandelaren geven aan dat dit vooral door het perfecte weer komt. Mensen gaan er eerder op uit om bloemen te kopen.

Het aandeel chrysant in de groothandels was klein. Van elke kleur en elk segment waren een paar dozen aanwezig. Zo werden de soorten Delianne, Radost en Baltica Pink verkocht en ook veel enkelbloemige chrysanten in de kleuren roze, crème en wit. Ook werd er Arctic Queen verkocht van een regionale teler. Het aandeel pluischrysanten bestond vooral uit alle kleuren Anastasia en een kleine hoeveelheid Zembla.

De C&C richten zich vooral op seizoenproducten. De groothandelaren geven aan dat chrysanten tijdens de Engelse Moederdag moeilijk te verkopen zijn. Dit komt vooral door de hoge prijsvorming en het feit dat de supermarkten overvol staan met chrysanten. Een bloemist kan zich met een bos chrysanten niet meer onderscheiden van de supermarkt.
In de supermarkten was het aandeel chrysanten groot. Asda, Morrisons, Sainsbury’s, Costco, WaitRose, M&S en Tesco zijn bezocht. Het verschil in kwaliteit en uitstraling van de supermarkten was opmerkelijk, maar één ding hadden de supermarkten absoluut gemeen; er werden veel chrysanten verkocht. Verder was het overduidelijk dat pasteltinten enorm trendy zijn, want de boeketten en hoezen hadden allemaal dezelfde uitstraling. Hierdoor waren de soorten Zembla Cream, Zembla Lime, Radost, Cupcake en Rossano veelvuldig in het schap te vinden.

Op de dag voor Moederdag was het ontzettend druk in de supermarkten en was het goed te zien dat bloemen een populair cadeau is om te geven. Naast bloemen werd er ook overal chocola, champagne en huidcrème aangeboden als ideale cadeaus voor moederdag.

Nu de vraag ‘Hoe chrysanten-minded is de Engelse markt?’ Wat betreft de supermarkten staan de chrysanten absoluut op plaats nummer 1. In de groothandels is dit minder. Hier werkt men meer met seizoenproducten. De standaard kleuren chrysant worden wel jaarrond aangeboden als vulling voor in de boeketten, of als bloem voor op het graf.

Akkoordakkoord